Tehnološka revolucija – UBER

To, da smo priča tehnološki revoluciji ni nič novega. V bistvu poteka že kakšno stoletje ali še več. Verjetno gre sedaj malce hitreje, ampak recimo SMS je star že skoraj četrt stoletja, pa še kar aktualen. Ampak bolj kot sama tehnologija je zanimivo, kako le ta vpliva na ostale panoge. In UBER je en takšen lep primer.

UBER – everyone’s private driver. Ideja je zelo enostavna. Na svojem mobilcu, ki zaradi GPSa seveda ve kje si, v aplikaciji naročiš avto, poveš kam želiš, dobiš ponudbo za prevoz, in, če ti cena ustreza, naročiš prevoz. Prevoze pa opravljajo člani omrežja, ki se s tem ukvarjajo. Bojda jih pred tem preverijo, ampak bistvo je, da je praktično vsak lahko tudi voznik.

Jasno, gre za konkurenco taxijem, zato ni presenetljivo, da so se ravno taxisti prvi zbunili. Za razliko od uber-ja so taksiji ponavadi precej močno regulirani, vse z namenom, da so potniki ustrezno zaščiteni. Da naključni potnik ne naleti na kakšnega nateguna, ki te namesto 5 minut stran, najprej eno uro vozi v krogu. No, po pravici povedano, se mi je točno to enkrat zgodilo v Pragi, pred mnogo leti. Ampak ne zaradi natege, ampak ker pač voznik ni našel poti. In mu je na koncu bilo hudo nerodno. Aja, pa taksisti poudarjajo, da imajo ustrezna turistična znanja ipd… kot da rabim še kaj drugega, kot prevoz.

Seveda pa je pri regulaciji, poleg zaščite uporabnika, vedno tudi tista druga plat. Zaščita ponudnika. Cehovska združenja se pač vedno trudijo omejevati vstop v njihovo panogo. In pri tem so ravno koristi za uporabnike tista ključna njihova obrazložitev. Yea right. To, da si na ta način gradijo oligopol, kar jim omogoča višje cene pri tem seveda nima nič.

Uber je verjetno tudi nočna mora za državo, še posebej davčno. Če nekdo kar tako opravlja dejavnost, je v veliki meri problem z davki. Z davki, ki jih pač država ne pobere pa bi jih želela. In, ker se uber lahko predstavlja tudi na nek način kot klasično “pobiranje štoparjev” se tukaj lahko še ene tri dni prerekamo ali gre za obdavčeno dejavnost ali ne. No, na portal prevoz.org, ki v Sloveniji ponuja prisedanje k nekomu, ki se ima sam namen nekam odpeljat, so se inšpektorji zelo hitro spravili. Češ, da gre za oglaševanje neregistrirane dejavnosti.

Skratka tehnologija (mobilc + podatkovni prenos  + GPS) omogoča nove storitve, ki so predvsem praktične za uporabnike. S tem vnaša motnjo v obstoječi sistem. In jasno je, da se takoj pojavi odpor. Vendar se je ob tem potrebno zavedati, da se proti dobrim zadevam ne moreš boriti, bolje da jih sprejmeš.

V bistvu bi morali taksisti uber sprejeti odprtih rok. Saj jim nič ne preprečuje, da se še sami ne vključijo v njihovo omrežje in pač ponujajo svoje storitve. Seveda pa jim to pomeni določen pritisk na ceno, in temu se poiskušajo zoperstaviti na razne načine. Nazadnje, ko sem bil v Bukarešti, mi je romunski kolega za taxi predlagal nekega njihovega operaterja, ki je imel tudi ustrezno mobilno aplikacijo. In postopek je bil popolnoma enak, kot pri uberju. S pomočjo GPS-a te locira in pokliče najbližjega prostega taxista. Delovalo je zelo lepo.

Država pa bi lahko namesto inšpektorjev raje poslala svetovalce, ki bi izvajalcem pojasnili, da pa tudi država želi nekaj imeti od tega, in se bi dogovorili za način. Nenazadnje je za vsako takšno rešitvijo zadaj baza podatkov, kdo, kdaj in kaj je naredil. In z prijaznim pristopom, lahko država enostavno pride do svojega. Šele, če se začnejo ponudniki ali uporabniki upirati pa potem recimo uporabi svoje represivne metode. Če je seveda smiselno. Saj tudi menjave sličic ne preganja, pa je marsikdaj menjava podkrepljena s kakšnim plačilom, v tekoči valuti.

Omenil sem že, da taksisti svoj vrtiček ščitijo z skrbjo za uporabnike. In se strinjam, uporabnik je v tem primeru šibkejša stran, in je potrebna zaščita. Vendar nove tehnologije tudi tukaj rušijo stare pristope, preko licenciranja in ne vem še česa. Ali je kakšna boljša metoda kot ocenjevanje s strani uporabnikov samih? Ali bolj zaupate licenci ceha, ali recimo oceni 1000 uporabnikov? Skupaj z komentarji. Če recimo iščete prenočišče preko booking.com, so ravno komentarji prejšnjih prenočevalcev najbolj koristni. In to je za mene bistveno bolj koristno kot vsaka licenca.

Skratka, morda še bolj kot sama tehnologija (mobilc + gps) revolucijo prinaša socialna mreža, ki se jo vključi zraven. Skozi ocenjevanje in komentiranje. Ko pa je socialna mreža enkrat vspostavljena, se pa hitro lahko [zlo|upo]rabi za marsikaj drugega. Da ti poleg prevoza pač voznik še mleko pomaga odnesti v 14to nadstropje. Ali pa skoči po otroka v šolo. Seveda samo, če je to pred tem pohvalilo že vsaj 40 zaskrbljenih mamic.

Svet se spreminja tudi s tehnologijo. Ali bomo temu sledili ali pa bomo dinozavri, je pa odvisno od nas samih.

PS: V Sloveniji uber še ni uporaben :-))