Ustavna obtožba?

Kaj posebej presenetljivega se od sobotne seje sveta DL, ki je Janši potrdil rdeč karton, niti ni zgodilo. Morda še najbolj presenetljivo je to, da v SDSovem taboru niti niso bili pretirano glasni. Se pravi so ponujenih 10 dni za raz,islek očitno resno vzeli, kar je vsekakor za pohvalit. Ali pa so razmišljali o tem, kako rešiti nastalo situacijo, ali le brusili nože (figurativno lepo prosim) za prihodnje spopade pa vedo le sami.

Kot je bilo za pričakovati, Janša izgleda ne misli odstopiti. Logično. Računa na to, da nasprotnikom ne bo uspelo sestaviti koalicije, niti poiskati novega kandidata za predsednika vlade. Ministri sicer lahko odstopijo, ampak s tem vlada ne pade. Janša na čelu manjšinske, vendar homogene vlade, pa se lahko pospešeno pripravlja na volitve, in sam izbere čas le teh. Zato je taktično popolnoma jasno, da predlog glasovanja o zaupnici vlade nima nobenih pogojev.

Konstruktivna nezaupnica pa seveda ne diši nobenemu. SDju predvsem zato, ker si oni verjento najbolj želijo na volitve. Kaže jim dobro. Pahor jim je na zadnjih dveh volitvah priboril zelo dobro izhodišče, ki zelo verjento lahko z Lušičem le upada. Zato si želijo čim prej na volitve. preden se pojavi kakšna resna alternativa na levi. Dokler je Janković v očeh volilcev še sveže skorumpiran. Dokler je na ostalih še senca propadle vlade.

PS gre po zadnjem obglavljenju težko z novim mandatarjem. Še posebej, ker se bi pred tem morala spogajati z partnerji, kjer pa težko računa na SD. Z ostalimi je pa še živ spomin na prejšnje sestavljanje vlade, kjer Jankoviću, čeprav zmagovalcu volitev, pač ni šlo. Precej bi morali ponuditi hkrati pa tvegati, da se še enkrat opečejo. So pa verjento poslanci PS med najbolj zainteresiranimi za rešitev politične krize brez predčasnih volitev. Čedalje bolj je jasno, da jihnamreč večina ne bo več izvoljenih še enkrat.

Kaj pa Državljanska lista. Z 4 rezultatom volitev, je težko igrati prvo violino in predlagati konstruktivno nezaupnico s novim predsednikom vlade. Težko, morda celo nespodobno. Ne glede na to, pa izgleda da večina odgovornosti pada dejansko na Državljansko listo. Po stari slovenski navadi. Sposobni naj dela. Nesposobni naj počiva, ker če bo delal, bo itak vse zašutral. Plača pa, ja plača je pa socialna kategorija, se pravi naj bo približno enaka. Pa vendarle Državljanska lista, nikoli ni omahovalo, ko je bilo potrebno prevzeti odgovornost, bodisi za nazaj ali za naprej. Ravno zato je vedno deležna napadov iz ene in druge strani.

Sam vidim dve možnosti. Prva je dejansko nek tehnični mandatar. Ali bolje rečeno projektni mandatar. In projekti, ki bi bili vredni takšnega poiskusa, preden se pred naslednjimi volitvami usuje goreča smola, žveplo in smodnik ostalih strank so naslednji:

  • Vpis zlatega pravila v ustavo
  • Sprememba referendumske zakonodaje
  • Sprememba volilnega sistema
  • Dokončanje delovnopravne zakonodaje
  • Realni proračun za par naslednjih let v skladu z zlatim pravilom

To je minimum. Za par točk je potrebna 2/3 večina. Za večino preseganje strankarskih interesov. Že ta, ki bi uspel stranke povezati do te mere, da bi podpisale takšno koalicijsko pogodbo bi bil zmagovalec, če pa bi to uspel še izpeljati, pa bi bil deležen večne slave. In točno to je tudi razlog, da to nima možnosti. Ker se bi vse stranke zavedale, katera bi imela največ koristi, in bi vse skupaj blokirale. Sploh pa na morebitno podporo SDS pa tudi NSi, ni možno računati dokler je šef vlade Janez Janša.

Druga možnost je možnost sama po sebi, hkrati pa bi vseeno odprla tudi pot za realizacijo prve možnosti. Naj kar takoj povem, da ideja ni moja. Predlagal jo je kolega, za katerega pa ne vem, če želi biti imenovan. Naj se javi torej kar sam, če želi. Gre za ustavno obtožbo predsednika vlade. Precej hud inštrument. Ampak, če je večina prepričana, da po poročilu KPK Janša več ne bi smel voditi vlade, je prav da se uporabi pravna pot, da se to realizira. Precej bolje je, da se uporabi pravna pot, kot kakšna druga. Kot je lepo opisal Rado Pezdir v Financah, zakon o integriteti ni kar en zakon, tako kot recimo zakon o varnosti v cestnem prometu. Za politike je to THE zakon. Zaradi njih je bil sprejet. To je v bistvu zakon o pogojih za to, da opravljaš pomembno javno funkcijo.

Ob morebitni ustavni obtožbi bi odločalo ustavno sodišče. Ki je pred tedni sprejelo za marsikoga kontraverzno odločitev. Ki ga marsikdo sedaj vidi kot še eno desničarsko orožje, da vlada Janez Janša. Ali ne bi morebitna odstavitev Janeza Janše, s strani tega ustavnega sodišča, nekako potrdila zaupanje v inštitucije pravne države? Seveda pa se lahko zgodi tudi kontra. Da sodišče zavrne obtožbo. No, v tem primeru pa je Janša dobil tako želeno sodno varstvo (dobil ga je tudi v primeru, če bi potrdilo obtožbo, le da tega ne bi bil vesel), kaj pa bi to pomenilo za naprej pa niti raje ne razmišljam.

Kot poroča Delo, se z inštrumentom ustavne obtožbe spogleduje tudi SD. Kar ni voda na mlin DL. Oziroma, v bistvu je čisto vseeno. SDS Državljanske liste ne bo šparala v nobenem primeru :-)) Bomo videli. To bi bila kar zanimiva rešitev. Po tem, ko bi Janša hipotetično moral zapustiti vlado, ker bi tako odločilo (po večinskem mnenju sedaj) desno Ustavno sodišče. Bi se definitivno odprlo kar nekaj možnosti pri poslancih dveh največjih strankah. No iz PS so pa že itak sporočili, da so pripravljeni podpisati biankomenico za praktično karkoli.

Sicer se pa pustimo presenetiti. Ne dvomim, da nas bo v naslednjih dneh še marsikaj presenetilo.

PS: Po svoje je žalostno, da obstaja pravni mehanizem za odstranitev predsednika vlade, ne pa tudi za župana. Oziroma je bistveno težavnejša. In res bi bilo bizarno, če bi Janša moral iti, čeprav se KPK ne nanaša na njegovo delovanje na tem položaju, Janković pa bi ostal, čeprav se ugotovitve KPK nanašajo na nepravilnosti ko je delal v tej funkciji.