Zakaj ne bi imeli različnih šol

[youtube k4vzhweOefs]

Na ted.com je ogromno dobrih predstavitev, ki se jih splača pogledati. Zgornja je ena od takšnih.

V sredo sem bil na dogodku Slovenija 2050, kjer vlada organizira iskanje vizije Slovenije. Ne bom se spuščal v detajle samega dogodka, vendar je zadnja etapa, kjer smo modrovali kaj bi bilo potrebno narediti, bila dokaj podrejena izobraževanju. Očitno večina ravno izobraževanje vidi kot najpomembnejše za našo bodočnost. In v tem zgornjem predavanju, poda predavatelj, sicer podjetnik, zanimivo idejo.

Kaj če v šolah ne bi imeli matematike, slovenščine (no, je imel kakšen drug jezik), zgodovine, … ampak bi namesto tega imeli recimo predmet: Naredimo bicikl. Če pomislimo, kaj vse je potrebno znato, da narediš bicikl, zelo hitro ugotovimo, da se lahko notri skrije kup matematike (računanje obsega kroga,…), fizike (kakšne so sile na špicah,…) morda celo kemije in pa cel kup ročnih spretnosti. To bi bil seveda samo eden od predmetov, morda za pol leta v 7 razredu. Ostala znanja, ki naj bi jih osnovnošolec osvojil, pa bi razporedili v druge predmete. Slovnico bi recimo podtaknili v pisanje pravljice, vodenje internetnega foruma in dopisovanje z parlamentom. Pri ekološki inšpekciji, bi spoznavali kemijo in biologijo. Drama v 5 razredu in komedija v četrtem, bi pokrili del književnosti, glasbene vzgoje, družbe.

Takšni pristopi so seveda tudi v naših šolah v obliki raznih naravoslovnih, projektnih in ostalih dni. Na poljanski gimnaziji so imeli cel teden, kjer so več predmetov povezali v skupno zgodbo. Baje v Valfdorski šoli to počnejo še pogosteje. Ampak to se v naših klasičnih šolah dogaja kot izjema, ne kot pravilo. Morda bi bilo pa smiselno, da se to ravno obrne. Da je učenje teorije in faktografsko učenje tista izjema?

Nenazadnje smo ljudje različni. Mene so pogosto imeli za tistega na bolj praktični strani življenja, in ne teoretični, čeprav sem se na faksu v glavnem čudil temu, da je večina tarnala nad preveč teorije in premalo prakse. Moje stališče je bilo ravno obratno. Faks naj da teorijo, prakso si bom poiskal že sam. Ampak to ni pomembno. Pomembno je, da smo ljudje različni. In zakaj ne bi imeli tudi različnih šol?

Ste za? Ali pa se sistem nima kaj prilagajati posamezniku, saj je pravično in spodobno, da imamo vsi enake šole? Najbolje bi celo bilo, da bi nas učili roboti, ker potem bi res lahko vsi imeli enako, sedaj pa imajo vseeno nekateri bolj motivirane učiteljice, drugi pa ne. In lahko to zelo vpliva na bodočnost otrok.