Pravo vs. pragmatizem

Če ocenjujem dogajanje povezano z begunci/migranti/migrantskim tokom/prebežniki (v nadaljevanju naj pa vseeno bodo begunci) lahko ocenim, da je Slovenija od začetnega spogledovanja z levičarsko-idealističnimi pogledi ubrala predvsem pragmatično pot. Nekaj takšnega, kot sem zapisal v svojih razmišljanjih o begunski krizi pred dvema mesecoma.

Na račun tega, da beguncem zagotavljamo brezplačen prevoz in humanitarno oskrbo za tisti dan ali dva v Sloveniji, smo onemogočili njihovo razpršitev po državi, kar bi lahko povzročilo precej več težav, kot jih je sedaj. Po tem, ko je bila s Hrvaško dogovorjena vlakovna dostava, so se nehali tudi (nočni) več kilometrski pohodi. No, vsaj mediji ne poročajo več o tem. Par, ki jih je pobegnilo, pa so dokaj hitro ujeli.

No, ta zadnji stavek je zanimiv. Odpira namreč vprašanje, kakšen status sploh imajo begunci v Sloveniji. Večina jih formalno prav gotovo ne zaprosi za azil. In dejansko gre za ljudi, ki v bistvu jih v državi ni, pa čeprav fizično so. Če bi pravno gledano namreč bili v državi, jih policija nima kaj loviti, če se le te odpravijo na pir v par 10 kilometrov oddaljeno gostilno. In, če so pravno gledano v državi, jih vojska nima kaj zadrževati znotraj ograje. Ampak, da bi pravno bili v državi, bi bilo potrebno speljati določene postopke, povezane s šengenskim sporazumom, kar pa se tudi ne izvaja čisto po predpisih. No pa vseeno, čeprav pravno niso v državi, dejansko so. In če rabijo zdravniško pomoč, jo dobijo. Tudi zunaj begunskega tabora.

Tako da je to dogajanje povezano z begunci, bolj kot pravno, urejeno pragmatično. In kar je najbolj zanimivo pri celi stvari je to, da je to verjento celo najboljša rešitev. Tako za državljane, kot tudi tujce.

Slednje seveda velja, če se katera od članic šengna, ne bo spomnila, in začela Slovensko nespoštovanje pravil problematizirat. In v tej luči lahko vidimo postavljanje ograje. Da je Slovenija pač pripravljena na trenutek, ko bo na nivoju šengna, pravo ponovno zamenjalo sedaj prisotni pragmatizem. V pragmatizmu Slovenija namreč ni osamljena. Najbolj pragmatična je verjento Grčija, ki poleg prostega prehoda pri celi zadevi še zasluži. Pragmatična je bila tudi Madzarska, ki do postavitve ograje prav veliko ni komplicirala in je omogočala dokaj nemoten prehod, kar pa je potem zamenjala, pragmatična, ograja.

Pragmatizma je sicer po moje v politiki odločno premalo. Je pa vseeno po svoje smešno, da smo ga skoraj največ deležni takrat, ko imamo na čelu vlade pravnika, ki non stop poudarja pravni pomen česarkoli že. Ob recimo menjavi uprave SDH je non stop poudarjal, da je vse zakonito. Zakonito že, ampak ali je tudi najboljše za državljane? Ali je predsednik vlade na točki beguncev pravo zamenjal z pragmatizmom namerno, ali ker se mu zadeve enostavno pač zgodijo, naj odgovori kdo drug.

Omenil sem že, da je pragmatično ravnala tudi Madzarska. Ki pa je hkrati, tudi pripravljala vse potrebno za čas, ko se bo doba pragmatizma končala. No, na tem delu pa se mi zdi, da ima Slovenija problem. Ograja je en korak. Pooblastila vojski morda drug. Če pa se pojavi video, ki bo beguncem poleg socialnih razložil tudi ostale pravice, pa se lahko zadeva hitro obrne.

[youtube Xjy4qqM0wK4]

Recimo to, da vojska nima pooblastila, da jih zadržuje v begunskem centru. Tudi za policijo ne vem, če jih ima. Sploh pa da, če zaprosijo za azil, se lahko v času do odobritve, in to je lahko več mesecev, prosto gibljejo. Trenutno s tem ni problemov, ker pragmatična rešitev ustreza vsem. Ampak, ali smo pripravljeni, če se to spremeni? Pa preden zajadramo v debato, ali bi bilo prav da se prosto gibljejo ali ne, dejmo najprej razmisliti ali ne gre morda bolj za debato o pomenu (nacionalne) države.

Če začetni šok vladi še lahko opravičimo, čeprav so recimo drugi se pripravljali že maja in junija, smo sedaj že blizu tiste meje, ko pa bi delovanje državnih organov že moralo biti pravno usklajeno, če pa je to še povrh vsega tudi pragmatično, pa toliko bolje. Skratka rešitve, ki so se izkazale kot dobre, bi morale najti prostor v zakonodaji.

In ja, če je bilo res na začetku nemogoče vse sprocesirati v skladu s šengenskimi pravili, je 1 mesec po tem, to že nesprejemljivo. Če ni Slovenija s pomočjo ostalih držav v enem mesecu sposobna toliko povečati kapacitet na meji, da se omogoča ustrezno procesiranje, potem je to vse skupaj en hec. In sploh ne gre za vprašanje ali imamo močno ali šibko zvezo, gre za vprašanje ali je ta funkcionalna in operativna. In nefunkcionalne in neoperativne zveze pač ne potrebujemo.

pragmatízem -zma m (1. filoz. ameriška filozofska smer, po kateri je resnično to, kar je za posameznika koristno: pragmatizem in pozitivizem 2. knjiž. podrejanje človekovega prizadevanja praktični uporabnosti, koristi: politični pragmatizempragmatizem v estetiki ♪ (v zapisu je uporabljen pomen pod 2)