(Razveljavljen) razpis za štipendije za deficitarne poklice

Javni sklad Republike Slovenije za razvoj kadrov in štipendije je 22.7.2015 objavil razpis za dodelitev štipendij za deficitarne poklice. Napovedali so, da se bo dirka za štipendijo pričela 24.8.2015 ob točno 9:00, ko bo sklad objavil vlogo na spletnih straneh, hkrati pa bodo vloge dostopne tudi na sedežu sklada. Naval na vloge je povzročil sesutje strežnika, in po mnenju ministrice, bojda pa tudi varuga človekovih pravic, je bila s tem okrnjena enakopravnost prosilcev, zaradi tega je ministrica razpis razveljavila, in le ta se bo ponovil.

Vse lepo in prav ampak ministrica bi v bistvu razpis morala razveljaviti zaradi čisto drugega razloga, po možnosti še pred 24.8. 33. člen zakona namreč popolnoma nedvoumno določa:

Razpis je torej potrebno OBJAVITI do konca meseca januarja, za prihodnje leto. To je seveda smiselno. Če se želi povečati vpis na te programe, in ta cilj je določen v programu štipendiranja, potem je smiselno razpis objaviti PRED samim vpisom. Ampak ne, razpis je bil objavljen 22.7.2015. Torej NEZAKONITO! In zato bi ga bilo potrebno sploh ne objaviti, če pa že, pa razveljaviti čim prej.

Poleg zakona je pomembna za razpis tudi Politika štipendiranja, ki jo je z decemberskim datumom leta 2014 očitno pripravilo ministrstvo, ESS pa podprl 1.6.2015, kdaj je pa sprejela vlada, pa iz dokumenta ni jasno. Vlada bi jo morala sprejeti do začetka uporabe zakona (122. člen), kar pomeni do 1.1.2014. Se pravi je bila politika pripravljena vsaj z 1. letno zamudo.

Že omenjena politika tudi povsem jasno določa vilj štipendij za deficitarne poklice.

Kako lahko vzpodbujaš vpis, z razpisom, ki je izdan PO ZAKLJUČKU vpisa?  Ne moreš. Ravno zato je v zakonu določeno, da se razpis objavi v januarju za naslednje šolsko leto. In da to ni naključje, je potrdila še vlada, ki je v politiko štipendiranja zapisala tudi:

Ministrica je ob opravičilu in razveljavitvi tudi napovedala, da bodo razpis v kratkem ponovili. Napovedala je torej direktno kršitev zakonodaje in vladnega dokumenta.

Verjamem, da ima ministrica dober namen, ampak to ji ne daje nikakršne osnove za kršenje zakonodaje. Če gre za nujno zadevo, potem se lahko uporabi inštrument za nujno spremembo zakonodaje, ki omogoča spremembo zakonodaje tudi v enem dnevu, če je to potrebno. Seveda pa bi to odprlo debato v parlamentu, kjer bi se odprlo tudi vprašanje, ali so kriteriji pravi (vrstni red), ali pa bi veljalo spremeniti tudi to. Ampak, če ima ministrica res željo popraviti lastno napako, ni namreč poskrbela da bi se postopki izvedli pravočasno, potem je njena edina pot, pot preko spremembe zakonodaje.

Zanimivo je, da se ministrica zaveda, da je obravnava vlog po vrstnem redu vložitve zapisana v zakonu ampak v isti sapi napove, da bodo dodali še en kriterij, da bodo imeli prednost tisti, ki se vpisujejo v prvi letnik. Zavestno torej napove še eno kršitev zakona.

Pa da ne bo kakšnega zgovarjanja, da ni vedela. Da mora biti razpis objavljen januarja je precej lažje najti v zakonu, kot določbo o vrstnem redu oddaje vlog kot edinem kriteriju. Kar poiščite oboje v zakonu, pa vam bo takoj jasno. In, če je vedela za zakonsko določbo o vrstnem redu, potem ve tudi za januar.

Ali je to materija za interpelacijo? Direktna kršitev zakonodaje? Seveda je. Res pa je, da se lahko debata obrne v smer ali ste za štipendije ali proti, in tega se zna ustrašiti še najbolj opozicijski poslanec. Populizem je pač čedalje prisotnejši v slovenski politiki. Da bo pod Cerarjevo vlado vladavina prava nazaj dobila veljavo, pa so verjento obupali že tudi največji optimisti.

Kaj pa sedaj ko bo ministrica izvedela, da namerava kršiti zakon sploh preostane?

Lahko se odloči za ignoriranje opozorila, medijem pa servirajo zgodbo, da je zakone kršiti dopustno, saj gre za “višje dobro”. Morda gre res? Ampak ali to pomeni, da bomo od sedaj naprej vso zakonodajo suspendirali, kadar bo “višje dobro” v igri? In kdo odloča, kaj je “višje dobro” in kaj ni? In bodo mediji pohlevno to prenesli?

Lahko se odloči za spremembo zakonodajo po nujnem postopku. Kar lahko hitro reši problem, ne bo pa šlo mirno, in bo odprlo kup novih vprašanj. Zaradi povezanih sprememb, se bo razpis krepko zamaknil.

Lahko se gre v spremembo zakonodaje po rednem postopku, kar vso zadevo zamakne za še par dodatnih mesecev.

Dijaki, gredo pa v torek že v šolo. In morajo kupiti učbenike, zvezke in vozovnice. Denar pa je še vedno na računu ministrstva. Ne zato, ker server ni delal, ampak zato, ker ministrica svojega dela ni opravila tako, da bi dijaki lahko bili deležni ugodnosti, ki so bile sprejete v DZ pred več kot 2 leti.

PS: Že v naprej se opravičujem, če mi je ušla kakšna sprememba zakona, ki bi moje razmišljanje v celoti naredil za napačno.