Proračun 2016

Mramor je po poročanju medijev koalicijske stranke seznanil z izhodišči za pripravo proračuna 2016. 675,5 miljonov naj bi le ta bil lažji, kot letošnje leto, pa vseeno ne moremo govoriti o varčevanju, kot je zapisal Rok Novak v svoji kolumni v Financah. Čemur seveda pritrjujem, saj bo proračun še vedno v minusu, in se bomo tako še vedno zadolževali za sprotno porabo. Novo zadolževanje -> višji dolg -> višje obresti -> manj denarja za ostalo. 675,5 miljona se sliši veliko. Pri slabih 10 miljardah proračunskih odhodkov pa to pomeni 6,7% zmanjšanje, kar pa tudi ni zanemarljivo, gledano kot delež prihodkov je pa skoraj 6% le teh.

Rok je v svoji kolumni nametal par idej, kje vzeti, vendar se je pri tem poslužil kar taktike, ki jo politika pelje že nekaj let in sicer linearnega pristopa. Plače dol za 10%, pa je. Ta pristop je v bistvu najlažji, zato se ga pač politika poslužuje. Saj Rok v bistvu opozarja na težave linearnega pristopa, ampak kdo pa bere več kot prvi stavek odstavka?

Dela tega zmanjšanja proračuna v bistvu niti ni treba poiskati, ker gre za zmanjšanje evropskih sredstev za projekte. Ker ne bo prihodkov od EU pač ne bo teh projektov. In tega dela tudi noben minister ne bo čutil kot “izgubo” res pa se bodo pojavili apetiti tistih, ki so v preteklosti dobivali denar tudi za EU projekte, pa ga sedaj ne bojo, da naj se ta del nadomesti z lastnimi proračunskimi sredstvi. Ampak kljub temu, bo ostala dovolj velika luknja, da se bodo ministri lahko dobro skregali.

Ob zapiranju proračuna za 2015 sem bil presenečen, kako je vlada to enostavno naredila. Pustimo ob strani misel, da itak večina na vladi ne ve o čem se sploh gre, ker številke nad miljonom pač niso ravno intuitivne, ampak vseeno je šlo prenostavno. In ko sem enega od ministrov povprašal kako jim je uspelo, je malce v šali dejal, da bodo pač sekret papir od doma nosili. S tem je želel povedati, da se bo še bolj pritisnilo na materialne stroške, da se bo postrgalo še zadnje rezerve itd…

Verjamem, da je večina državljanov prepričanih, da je v javni upravi še vedno veliko rezerve. Vendar po moji oceni temu ni tako, z izjemo enega ukrepa. Zmanjšanja števila zaposlenih. Pri plačah prav veliko več ni prostora, če želiš da sploh kaj delajo. Pri materialnih stroških se že sedaj pojavlja, da nimajo s čim delati. Kjer je še rezerva, je predvsem število zaposlenih, čeprav je tudi na tem področju bilo narejenega v zadnjem desetletju kar nekaj. Ampak še vedno imamo večjo javno upravo, kot si jo lahko privoščimo.

Izziv, kako bodo navkljub temu, ministri uspeli zapreti proračun 2016 bo velik. Sploh, ker se po državi (predvsem pa sindikatih) širi prepričanje, da je krize konec in da bi sedaj lahko dobili povrnjeno vse, čemur so se morali odpovedati. In del teh obljub je že bil dan. Tako javnim uslužbencem kot tudi upokojencem.

Žal pa se je v preteklih letih varčevalo tudi tam, kjer se ne bi smelo. Klasičen primer je vzdrževanje cest. Tam se je varčevalo toliko, da se to počasi pozna že na cestah. In stroški za odpravo le tega, bodo višji, kot bi bili sproti. Če še letos za to nebo denarja, in če bo zima malce bolj težavna, bo drugo leto huda veselica. In po teh cestah se potem preganjajo policisti z voznim parkom, ki je milo rečeno “dotrajan”. Čisto resno. Zadnjič sem na semaforju stal zraven enega policijskega opla. Zasmilil se mi je. Policist in njegov avto. Po moji grobi oceni se bliža četrt miljona kilometrom. Seveda se da takšne stroške odlašati. Ampak vsi se vrnejo. Najprej skozi drago vzdrževanje in popravila nato pa za nujno zamenjavo. Da ob tem morebitnih posledic morebitne odpovedi v neprimernem trenutku niti ne omenjam.

Rok je lepo tudi omenil, kje je ključni problem. Ministri proračun razumejo tudi kot potrjevanje svoje pomembnosti. Zato si zmanjšanja ne dovolijo. In tukaj bo imela koalicija problem. Erjavec, stari politični maček, bo že poskrbel, da upokojenci dobijo svoje, da pa svoje dobijo tudi njegova ministrstva. Morda bo pristal na kakšno zmanjšanje ampak to preko upokojencev definitivno zaračunal nazaj. Pri njemu prihrankov ne bo. SD ima tudi obilo izkušenj. Na sociali se ne bo rezalo, to Anja kar zna skomunicirat, Židan bo kar nekaj upada dobil zaradi EU, zato si drugje ne bo pustil vzeti, pri obrambi pa roko na srce več ni kaj postrgat. Ostanejo torej SMC resorji. Ki bodo kot naj-naj plačali polno ceno in to bo seveda bolelo. Dovolj, da zaneti kakšen spor med koalicijskimi partnerji. Precej hudo je biti na oblasti in ne moči talati bombončke.

Mramor bi še najbolje prišel skozi, če bi končno uvedli to, kar obljubljajo. Projektni proračun. In normalno računovodstvo, ne takšno po denarnem toku. Če bi oboje izvedli letos, za leto 2016, bi proračun toliko obrnili na glavo, da v bistvu noben minister več ne bi vedel pri čem je, saj bi vsi imeli velika zmanjšanja proračuna, hkrati pa bi participirali pri projektih, kamor bi šel tudi del njihovih zaposlenih, se pravi stroškov. In znesek na posameznem projektu, si bi tako lastilo več ministrov in navidezno bi bil proračun višji. Če mislite, da ministri na to finto ne bi padli, imate o slovenski politiki odločno predobro mnenje.

Ampak tega ne bo. Je prepozno za letos. In prezahtevno za to vlado.

Me prav zanima kakšen trik bo Mramor potegnil namesto tega. Ker meni ta proračun izgleda kot ena precej huda čer, na katero ta koalicija lahko naleti. In v bistvu me čisto nič ne bi čudilo, če bi Erjavec zaradi arbitražnega fiaska odstopil. Ker bi arbitraža bila zgolj izgovor. Odstopil v resnici bi, ker bi ocenil, da bo koalicija nasedla na proračunsko čer. Ampak sedaj bodo počitnice, in se okoli tega ni za sekirat.