Ali so e-volitve prvi korak z neposredni demokraciji?
Ali so e-volitve prvi korak z neposredni demokraciji? Recimo da ja. Ampak več o tem pa na okrogli mizi v Hotelu Mons, 14.3.2013 ob 18:30 uri.
Gosti:
- dr. Gregor Virant
- dr. Miro Cerar
- mag. Simon Delakorda
Okroglo mizo bo vodila moja malenkost. Prizadeval si bom, da bo debata polemična, zanimiva in aktualna.
Vabljeni!
PS: Še uradno vabilo in nekaj za polajkat (za vse, ki jim lajkanje predstavlja neposredno demokracijo)
PPS: Sliko je predlagala Zemanta, torej bo že primerna :-))
PPPS: Če pa imate kakšno dobro idejo za vprašanje gostop, pa kar na svetlo z njo. Saj poznate tisto: misel je bila tako globoka, da ni nikoli ugledala luči neba.
Bo posnetek na DL TV?
Zna bit. Ampak a veš kje je še četrtek, do takrat lahko vlado še 14x zamenjamo :-))
Osebno menim, da so e-volitve samo način kako izvesti volitve, neposredna demokracija pa gre v polje soodločanja in predvsem (na to se prevečkrat pozablja) soodgovornosti državljanov. Recimo sploh na lokalnem nivoju bi moralo biti več participacije kaj si folk želi; a so to igrišča za otroke ali skate park za malo večje otroke…uradnik na občini ne zna/noče/nima časa izvedeti starost otrok v soseski, zato so lahko njihove odločitve napačne, če pa bi jo prepustili ljudem smo bližje temu, da je prava….podobna kot je bil centralnoplanski sistem juge pač na dolgi rok mrtev, ker zaradi asimetrije informacij pač naredi toliko “napak.”
Skratka mogoče so e-volitve nek dober PR neposredni demokraciji, realno pa nimajo veliko zveze s tem.
PS: Za vse, ki se okrogle mize ne bomo mogli udeležit kakšen posnetek res ne bi škodil ;)
Andraž – ja, e-volitve so način izvedbe volitve, in neposredna demokracija je precej širša. Ampak, ali je neposredna demokracija možna oz realna brez ustrezne informacijske podpore? Na lokalni ravni, ta ni potrebna. Na lokalni ravni je za neposredno demokracijo potrebna predvsem pripravljenost vseh sodelujočih. Na višjem nivoju (državni/naddržavni) pa mislim, da neposredna demokracija brez orodij informacijske družbe ne gre. Skratka e-volitve zahtevajo neko infrastrukturo, ki se jo lahko uporabi potem za še kaj drugega. In to so vprašanja, na katere želimo odgovoriti na okrogli mizi.
Res pa je, da pri neposredni demokraciji tehnični problemi niso najpomembnejši. Pa še to lepo lastnost imajo, da so rešljivi.
Se strinjam. Vendar imam občutek, da bi se neposredna demokracija morala graditi od spodaj navzgor (od lokalne na državno raven), ker so tudi odločitve na državni ravni bolj kompleksne. Vendar kot sem omenil že v prvem zapisu, neposredna demokracija s sabo prinaša tudi odgovornost, kar pa mnogim ne diši…zato je moja napoved, da bo “narod” kmalu pozabil na to, da želi soodločat in prevzeti soodgovornost, takoj ko bomo imeli 3% gospodarsko rast in bodo krediti dosegljivi…bodo pa seveda še vedno ostali družbeno aktivni posamezniki, ki pa jih je precej manj kot se mogoče v tem trenutku zdi.
Vsekakor pa so vse takšne razprave več kot dobrodošle, predvsem ker gre za spremembe, ki bodo trajale leta preden se bodo implementirale in bodo vidni rezultati.
Seveda. O tem sem pisal pa pred tem :-)) http://imedi.si/blog/jeanmark/2013/03/10/preobrazba-v-aktivno-drzavljanstvo/
Eden izmed problemov demokracije, pa naj bo neposredna ali posredna, je v tem,
da javnost (tu pač mislim na večino državljanov, pa tudi na posamezne večje interesne skupine in manjšine) ne ve pravzaprav, kaj hoče in česa noče ter v kolikšni meri.
Posameznik sicer ve, kaj želi, ne ve pa, kaj si želi večina.
Še manj ve, kako do tega priti in kaj mu stoji v prepreko.
Ve, česa noče, ko se sooči z neželenim fenomenom, ne ve pa zakaj je tako in kako se temu kot skupnost lahko izognemo.
V družbi seveda je znanje in zavedanje o tem, ampak se ne širi učinkovito.
Za ilustracijo:
Vsak najemnik v Ljubljani ve, da ne želi plačevati relativno visoke najemnine za relativno nizkokvalitetno stanovanje stanodajalcem, ki kršijo najemnikove pravice.
Večina pa ne ve, zakaj najemnina je visoka in najemniški trg nefunkcionalen.
In s katerimi ukrepi bi se najemnine dalo znižati in uveljaviti relativno normalne odnose med najemniki in najemodajalci. Večina najemnikov je namreč na letnih ali polletnih pogodbah, seveda zgolj tisti, ki pogodbe sploh imajo. Le manjši delež pa verjetno plačuje polno najemnino na osebni račun najemodajalca, ima prijavljeno stalno bivališče in ima pogodbo za nedoločen čas, redno plačuje in ima mir pred stanodajalcem.
Večina državljanov nekako nima priložnosti, da bi svoje želje artikulirala in prediskutirala. Splet je na tem področju sicer veliko premaknil. A morda lahko še več.
Kar po mojem mnenju potrebujemo, je javni forum, kjer bi vsak lahko podal svoj predlog, ti pa bi se potem ocenjevali (recimo z: zelo proti, proti, indiferenten, za in zelo za), dopolnjevali in komentirali. S tem bi namreč sestavili lestvico top 100 dobro artikuliranih prioritet, ki jih širša javnost želi udejanjiti.
Dodatno bi se lahko z glasovanjem na podlagi podanih argumentov ocenilo za vsak predlog, v kolikšni meri jo katera od strank (po možnosti dejansko, ne zgolj deklarativno) podpira in uresničuje ali pa ji nasprotuje.
Na podlagi svojih glasov in skupne ocene strank glede na posamezen predlog bi si konec koncev vsak volilec lahko izpisal svojo lestvico strank, za katere se mu splača glasovati na volitvah.
Takšen seznam zahtev bi pripomorel k temu, da bi večje število ljudi glasovalo zavestno, in manjše “na lepe oči”.
Dodatno pa bi pomenil informacijo in pritisk javnosti na stranke, da v večji meri uresničujejo voljo Državljanov.
Viran in Cerar sta dosedanji postopek za uničenje 90. člena Ustave (referendum = neposredna ljudovlada) peljala na DIKTATORSKI način.
Nimata nobene kredibilnosti prodajati niti iluzij o neposredni demokraciji.
https://sites.google.com/site/koordinacijazaohranitevurs/postopek-za-spremembe-ustave-do-kzours
Blaž – hvala, bom poiskusil kaj od tega na tej strani vključiti v današnjo okroglo mizo.
Hvala, sicer pa več v fb skupini Prapor Svobode, med drugim:
2013-02-17 Zabeležka korakov za Vstajo
By Blaž Babič in Prapor Svobode
Organizirat ljudi, da se:
a) protestira proti ustavnim spremembam referendumske zakonodaje
b) zahteva v primeru ustavnih sprememb OBVEZEN USTAVNI REFERENDUM – ki ga lahko razpišejo le poslanke/poslanci
Gremo po točkah:
1. Zahtevamo, da nam Pahor in ostali JASNO PREDSTAVIJO, ZA KAJ PRI USTAVNIH SPREMEMBAH SPLOH GRE.
(priznam, da niti sam nisem seznanjen, pa tudi spreminjati še znajo kaj, vedno… tako da brez te zahteve se naprej ne bo dalo delat)
2. V kolikor želijo referendume omejiti le še na NAKNADNE/RAZVELJAVITVENE, jim sporočamo, da so nas oguljufali že ob ukinitvi PREDHODNEGA REFERENDUMA, leta 2005.
Zahtevamo vrnitev polnih referendumskih pravic – TUDI PREDHODNEGA REFERENDUMA. Le s tem referendumom lahko LJUDSTVO SAMO POTRDI in SPREJME ZAKON brez vmešavanja poslank in poslancev.
3, V kolikor želijo uvesti 25% kvorum za udeležbo na referendumu, jim sporočamo, naj isti kvorum uvedejo tudi za volitve, saj se jih v taki politični diktaturi ne nameravamo več udeleževati.
4. V kolikor mislijo OMEJEVATI vsebino referendumov in preprečevati referendume o proračunskih in davčnih vsebinah ali pa zakonom vnaprej omejevati na podlagi kriterija “človekovih pravic” ali “vprašanj manjšin”, jim povemo, da je za tako odločitev že pristojno Ustavno sodišče, ki je že tudi z razlogom razveljavilo 10. člen ZRLI, kjer je bil zapisan poskus omejitve.
V kolikor ljudstvo odloči na referendumu in sprejme domnevno protiustavni zakon (ki nekomu krši temeljne človekove pravice), lahko tak zakon vsak upravičenec spodbija na Ustavnem sodišču.
Glede vprašanja manjšin – če o manjšinah ne odloča večina, potem je lahko le obratno. Potrebno je vzajemno razumevanje, spoštovanje in zaščita.
5. V kolikor želijo VSEM BODOČIM PARLAMENTARNIM OPOZICIJAM in Državnemu svetu preprečiti pravico do referendumske zahteve, jim sporočamo, da bomo v naslednjem mandatu imeli pravo ljudsko opcijo v Državnem zboru, ki bo imela vsaj 30 poslank in poslancev in da si ne bomo pustili te pravice odvzeti!
Enako velja za Državni svet! Če so svetniki podkupljeni do te mere, da se sami odpovedujejo pravici zahtevati referendum, jim mi tega NE DOVOLIMO! Niso edini in niso večni – Državni svet v prihodnje mora pričeti delovati kot resničen drugi dom Parlamenta.
—————————————
Poglej še na:
5. Vseslovenska Narodna Vstaja
http://www.facebook.com/events/222057287941142/
Na njej bomo jasno razkrinkali TISTE, KI LJUDSTV KRATIJO OBLAST IN SVOBODO.