Preobrazba v aktivno državljanstvo

Določene ideje, ki jih porajajo nova gibanja (s precej starimi obrazi) se mi zdijo zelo ok. Recimo ideja ljudskih skupščin. To, da se ljudje nekega okoliša redno dobivajo na skupščinah, izmenjujejo mnenja, pripravljajo ideje ipd… je lahko samo pozitivno. Jasno, takšni sklepi ne morejo imeti neposredne veljave, razen kolikor se tičejo le njih. Neka samooklicana skupina, pa čeprav si reče skupščina, to ni. V najboljšem primeru je to le skupina enakomislečih, ki predstavlja le sebe. Vendar to sploh ni problem. Še posebej ne na lokalnem nivoju. Seje občinskih svetov so namreč javne. Za začetek bi se predstavniki ljudskih skupščin lahko udeležili teh sej. Kot gledalci seveda, brez možnosti glasovanja in razprave. Vendar bi s tem dobili vpogled v dejansko delo lokalne politike.

Ne dvomim tudi, da je med občinskimi svetniki vedno tudi par takšnih, ki so naklonjeni ljudskim gibanjem. Poiskati le te, jih vključiti, bi bil prvi korak, k implementaciji idej ljudskih skupščin tudi v realni politiki. Dobra ideja, ki bi jo predlagal občinski svetnik, podprta z močjo ljudskih skupščin je nekaj, kar bo politika zelo težko prezrla. In prav je tako. Nobene potrebe ni, da se obstoječe strukture rušijo, z nekim (verjento praznim) upanjem, da po novih (lokalnih) volitvah, bo pa vse drugače.

Sorry, volitve so marketing. Brez da volilci postanejo aktivni državljani, in aktivno spremljajo kako politika dejansko deluje, bodo na volitvah znova odločali le na osnovi tega, kar jim bodo sugerirali mediji. Na osnovi marketinga torej.

Verjamem, da se v široki ljudski množici vse zdi uresničljivo (Kje so meje, pregrade, za slovenske brigade? Ne, za nas ni pregrad in ne mej!). Množice prestavljajo gore, pa ne bi ene usrane politike. No, morda bi začeli z kakšnim realnim političnim problemom. Naj se Ljudska skupščina na naslednjem sklicu loti problema razdeljevanja denarja za kulturo. Se pravi, koliko iz (omejenega) proračuna občine, naj občina nameni za to gledališče, oni pevski zbor, tisto galerijo, morda performans, gostovanje lokalnih tamburašev v tujini ali koncert Natalije Verboten. Enostavno mar ne? Verjamem, da bi bil prvi sklep, dejmo vsem. Odlično! Enakopravno! In ko bi razdelili, bi se recimo pokazalo, da to pa ne zadošča za plačo vsem knjižničarkam. Katero odpustii? Nobeno! Saj smo ljudska skupščina, ki bo kvečjemu še koga zaposlila v kulturo. Vzemimo denar drugje, in jim ga dajmo. No prav. Kje pa? Verjento najlažje tam, kjer ni stalnih stroškov (plač). Se pravi pri kakšnih manj inštitucioniziranih kulturnikih. Pošteno? Se bojim, da ne bo šlo tako enostavno.

Seveda pride potem naslednji ukrep in to je, rabimo več sredstev. In jih vzamemo? Športu? Izobraževanju? Seveda politikom. In kar je še podobnih nebodigatreb. In ko bo ljudska skupščina tako sejala par ur in dni, se bodo v glavah ljudi začele počasi kopičite ideje. A mi je res to potrebno početi? In to zastonj? In kar naenkrat se jim bo denar za politike, se pravi njih same, zdel precej bolj upravičen.

Ne, ne govorim na pamet. Sem precej vpet v lokalno politiko. Ne kot občinski svetnik, ampak kot član nadzornega odbora. In ja, aktivnih državljanov je premalo. Še manj pa je nekih konkrentih in konherentnih predlogov s strani občanov in državljanov. Ljudske skupščine bi to lahko premostile, če bi prvi nivo debate dejansko opravile korektno in realno. Ker sklep, financira naj se kulturno delovanje vsakega, ki to želi, pač ni realen.

Logičen očitek seveda je, da se nas itak ne bo nič slišalo ali upoštevalo. No, kolikokrat ste pa že probali? Na miren, kulturen način? Z neko realno, konstruktivno idejo. Logično, da pozivov po odstopu župan ne bo slišal. Kaj pa poziv po tem, da se namesto gledališča denar nameni javni kuhinji?

Vem da izgleda drugače. Ampak politiki si dejansko želijo sodelovanja z ljudmi. Res pa je, da se ljudje pogosto ne zavedajo realnosti politike, in so njihove želje večinoma usmerjene v njihovo, precej osebno korist. Tega pa politik ne sme niti ne more reševati (razen izjem seveda). Moč ljudskih skupščin je v kvaliteti njihovih sklepov. Če bodo te dobri, realni in koherentni, potem se ni za bati, da bodo uslišani. Tudi s strani trenutne politike. Skozi takšno delovanje pa se potem krepi tudi sama moč ljudskih skupščin, ki lahko na naslednjih volitvah ustrezno vplivajo na sam izid volitev in morda na to, da ne bo več pretirane razlike med ljudsko skupščino in občinskim svetom.

Zakaj sem se omejil na lokalni nivo. Ker je takšne zadeve potrebno graditi od spodaj navzgor. Saj gre vendarle za ljudi, ljudsko iniciativo, mar ne. Pa tudi sicer je pametno, da se nove metode najprej preverijo na manjpem področju. In nenazadnje, lokalna politika nas zadeva vse precej bolj neposredno. Je bolj doživeta, s krajšimi časi med idejo, izvedbo in rezultati. Z manjšimi posledicami.

Iziv za mariborske ljudske skupščine pa je vsekakor: “Ali naj radarji padejo, Iskra pokasira par miljonov odškodnine, ali naj raje ostanejo, in mesto dobi bolj varne ceste, prišparan denar od odškodnine in delež kazni, pa nameni bodisi za kulturo, pomoči potrebne, neprofitna stanovanja ali nov Audi za župana”. Odločitev je vaša. Ne pustite si jo vzeti!