Pozitivna matematika

Danes je gospa pozitivna poslanka Tamara Vonta zastavila vprašanje finančnemu ministru Šušteršiču, glede spremembe davčne stopnje za časopise iz nižje stopnje, ki znaša 8,5% na “normalno” stopnjo, ki znaša 20%. Ob tem je še omenila, da bo davčnega izplena itak ne bo, ker se bo višji davek pokril z nižjo prodajo. Minister pa ji je odvrnil, da je to stvar enostavnega izračuna.

No pa dajmo preračunat.

Recimo da izdelek (se pravi ugleden in kvaliteten časopis) stane 100 enot brez DDV, z DDV to pride 108,5 enot. Če se davek poveča na 20%, končna cena naraste na 120 enot. Podražitev iz vidika potrošnika, ob nespremembi s strani izdajatelja znaša 10,6%. (Formula: (120 – 108,5) / 108,5 = 0.106 = 10,6%)

Če izdajatelj ob nižjem DDVju proda 1000 kom, to pomeni 8500 enot davka. Koliko izvodov mora prodati, ob višji davčni stopnji, da bo minister Janez na istem? 20% od 100 je 20 enot davka na izvod. Torej: 8500 / 20 = 425. Izdajatelj mora prodati 425 izvodov, da bo država na istem glede davka, kot bi bila ob prodanih 1000 komadih in nižji davčni stopnji.

Skratka, da bi se uresničile napovedi poslanke, bi izdajatelj moral, zaradi 10,6% višje cene doživeti 57,5% padec prodaje. (Formula: (1000 – 425) / 1000 = 0,575 = 57,5 %).

Spremembi povpraševanje ob spremembi cene se v strokovnih krogih reče elastičnost povpraševanja. Ekonomska teorija. Cigareti imajo recimo zelo neelastično povpraševanje, ker gre pač za odvisnost, ravno tako tudi osnovne dobrine, ker jih pač nujno rabimo. Drugače je pa recimo pri dobrinah, ki jih ne potrebujemo. Recimo merkatorjeve frnikule imajo prav gotovo zelo elastično povpraševanje. Če ceno spremenijo na 0,1 EUR jim bo prodaja zihr upadla za blizu 100% (ampak tu bomo zapadli v deljenje z nič, pa bo kalkulator odpovedal).

[youtube F-zFmeXl5kY]

Le med kakšne dobrine naša draga poslanka uvršča naše ugledne in strokovne časopise, da jim ob cirka 10% podražitvi napoveduje 50% upad prodaje?

PS: Če ste iz tega zapisa razbrali, da sem za višje davke (pri časopisih) ali celo kakšen argument zakaj to podpiram, ste nekaj narobe prebrali. Ponovite vajo! Svoje razmišljanje okoli parcialnega dviga davkom, sem zapisal prejšnjič (link, link). Ta sestavek pa samo podaja matematične izračune, ki sta jih danes v parlamentu pretelovadila poslanka in minister.

PPS: V kateri razred OŠ spadajo te računi?