Referendumske tegobe

No pa ga imamo. Drugi referendum leto. O delu na črnem, čeprav je v osnovi bila ideja pomagati gradbenikom na osnovi predloga OZS. Ampak Slovenija pač še ni dovolj zrela, da bi si upala pogledati resnici v oči, in reči bobu bob, ter javno priznati, da gre za čisti interesni zakon neke skupine.

In prihaja še tretji. O pokojninski reformi. No, če vključimo v ta paket referendumov še lanskega decembrskega o RTV SLO, potem bo pač pokojninski četrti.

Ob tem se jasno pojavijo ideje, da bi referendume ukinili. Ne! Ni problem v referendumih, problem je v tistih, ki to povzročajo. In prej kot bomo to volivci razumeli, in se nato na volitvah ustrezno odločili, pa čeprav to pomeni da prečrtaš vse in dopišeš še kakšno sočno zraven, bolje bo za nas.

Seveda pride na to jasen odgovor. Ja koga boš pa volil? In ja, na to nimam pametnega odgovora, ker sem na preteklih volitvah sam pogosto oddal prazen list. Sama predvolilna kampanja pa itak vse skupaj obrne iz principa “kdo je najboljši” v “kdo manj smrdi”. Pa naj si gre za bližnje patrije ali precej bolj oddaljene probleme Kočevskega roga ali sv. Urha. O konkretnih načrtih in idejah za prihodnost pa ne duha ne sluha.

Se pa da oba problema elegantno rešiti, z manjšo spremembo zakonodaje. V zakonodajo naj se doda določbe z naslednjo vsebino:

1. Posamezna kandidatna lista na državnozborskih volitvah lahko predloži tudi besedila predlaganih zakonov, ki jih kandidatna lista vlaga v poseben volilni zakonodajni postopek.

2. Volilni zakonodajni postopek je postopek, po katerem se sprejema zakone, ki so bili vloženi v okviru predvolilne kampanje, in se v parlamentu potrjujejo v enostopenjskem postopku.

3. Zakon sprejet po volilnem zakonodajnem postopku, se ne more izpodbijati na naknadnem zakonodajnem referendumu.

Na ta način se ubije več muh na en mah. Zmagovalec volitev, bo lahko tako sprejete zakone uveljavil takoj, brez da bi se moral bati naknadnega referenduma. To je tudi pošteno, saj je predlagatelj svoj zakon že predal v presojo volilcem in sicer pred volitvami. Vlada, katerakoli že bo, s tem pridobi tako na času potrebnem za implementacijo, kot tudi samo energijo, ker ni potrebnih usklajevanj zaradi groženj z referendumom.

Še pomembnejša pa bi bila sprememba fokusa pred volitvami. Dejansko se bi lahko namesto o partizanih, domobrancih, teritorialcih, paravomu in kar je še podobnih zdrah, pogovarjali o konkretnih zakonskih rešitvah. Oziroma o tem, zakaj ena opcija predlaga spremembo pokojninskega zakona, druga pa ni spravila skupaj niti pravilnika o obešanju slovenske zastave. Tudi razne obljube o 1000 EUR plače, bi hitro dobile podvprašanje, zakaj pa tega niste zapisali v predlog zakona.

Seveda obstaja tudi možnost, da teh učinkov ne bi bilo. No, potem bi nam bilo pa vsem še pred volitvami jasno, kaj lahko pričakujemo. In seveda obstaja tudi bojazen, da bi na ta način predlagani in sprejeti zakoni, bili strokovno zanič in neizvedljivi, kar pa resnici na ljubo velja že sedaj za marsikateri zakon. Ampak poudarjam. Vložitev takšnega zakona še ne pomeni, da bo nato sprejet. Še vedno, ga mora sprejeti nov parlament z večino. Bi pa na ta način volilci precej bolj jasno povedali svoje konkretno mnenje.

Ja vem, gledam idealistično. Ampak še vedno se mi zdi ta ideja boljša, kot hrepenenje po razgledanem absolutistu, ki nas bo, poredne otroke, našeškal po riti, okregal nato pa nam blagohotno odpustil, grde tajkune bo spravil na goli otok, hudobne kapitaliste pognal delat za tekoči trak, revnim in ubožanim pa podelil vsakemu svojo bajtico.