Še malo o električnih vozilih

Ob Kopenhagenski konferenci o klimatskih spremembah, COP15, so se pojavile tudi razne bolj ali manj bizarne ideje o nižanju izpustov CO2. In zadnjič so recimo imeli v Studiu ob 17ih pogovor na temo, kako bi manj živinoreje pripomoglo k doseganju ekoloških ciljev. Za začetek bi se recimo vsak mesojedec odpovedal mesnemu obroku enkrat tedensko.

No, ker sem bolj tehničen tip, se mi zdijo bolj privlačne tehnične rešitve. Recimo električni avtomobili. Njihova glavna slabost trenutno je, da jih je potrebno filati na par 100 km, recimo 2x pogosteje kot avtomobile na bencinski pogon. Ampak to je še nekako sprejemljivo. Druga slabost pa je, da se filajo precej dolgo. In če se odpelješ v Munchen, vmes pa moraš 1x tja in 1x nazaj avto ustaviti na pumpi za recimo 2 uri (realno še precej več) je to nesprejemljivo.

800px-Nissan_Leaf_003
Nisanov električni avtomobil

Dodatna slabost je pa še izraba baterij. Po določenem številu ciklov, njihova kapaciteta pač upade. In je potrebno zamenjati, kar pa ni ravno trivialen strošek.

Rešitev je pa v bistvu dokaj enostavna. Zakaj bi na črpalkah baterije filali, če jih lahko zamenjamo. In zakaj bi baterije bile strošek lastnika avtomobila, če so lahko strošek tistega, ki nam prodaja elektriko, nam pa uporabnino zaračuna pri vsakem tankanju, pardon, menjavi oziroma polnjenju.

Robot, ki bi standardizirano baterijo vzel iz standardizirane shrambe v avtomobilu, je tehnično nekaj dosegljivega. Upam si celo trditi, da je manj zahteven kot črpalke, ki se trenutno uporabljajo za točenje goriva, skupaj z ogromnimi podzemnimi rezervoarji ter sistemi ravnanja z morebitnim mimo natočenem gorivom.

Avto bi enostavno zapeljal na rampo, robot zagrabi standardizirano baterijo in namesti novo. In se odpelješ. Prej, kot natočiš gorivo, pa še ven sploh ne rabiš stopiti.

S serijsko proizvodnjo se bi zelo hitro izboljšali tako elektromotorji, kot tudi baterije in sistemi polnjenja ob zaviranju. Sploh pri motorjih se kažejo precej velike možnosti z motorji vgrajenimi direktno v pogonsko kolo, kjer odpade kup mehaničnih sklopov, kjer se energija izgublja.

Tako bi se verjento doseg brez polnjena na hitro povečal na doseg primerljiv z trenutnimi osebnimi vozili. Ravno tako bi se hitro pojavila parkirišča z vgrajenimi polnilnimi mesti, kjer baterij pač ne bi menjali, temveč le filali. Vmes ko smo na delovnem mestu recimo.

Kje so pa slabosti? Prva je definitivno učinkovitost in razvitost dosedanjega načina pogona osebnih vozil, to je motorja na notranje izgorevanje. Pri elektriki se moramo zavedati, da se energija pri vseh pretokih po žicah, pa polnjenju akumulatorja ipd… izgublja. Pri bencinu pa so te izgube precej manjše. Enostavno ga je skladiščiti, in tovoriti. In je tako zelo učinkovit. Pa vendarle, če je količkaj resnice pri zgodbah naftne krize, potem bo čisto ekonomsko bencin postal predrag za kurjenje v avtomobilih. 5 morda 10 let. Zmanjkalo ga ne bo. Lahko po pa svinjsko drag.

Druga slabost je pa požrešna država. Pri končni ceni bencina si država odreže lep kos pogače. Ker pač mora zgraditi ceste ipd… In pri elektriki bo to malce težje. Ok, pri menjavah baterij to lahko obdavči, kaj pa pri domačem polnjenju? Ista elektrika namreč fila pralni stroj in avtomobil. In da bi za porabo pralnega stroja plačeval še prispevek za gradnjo cest pač ne gre. Rešitve sicer obstajajo, vendar neumnosti države ne smemo nikoli podcenjevati. Skoraj prepričan sem, da bodo ob pojavu električnih vozil ustrelile kakšnega kapitalnega kozla.

Električni avtomobil ima iz ekološkega vidika smisel le, če je energija, ki ga poganja iz obnovljivih virov. Recimo vetrna.

Tukaj se pa nahaja video iz TED.COM iz katerega so večinoma ideje zapisane v tem blog zapisu.